Google maakt zich zorgen om mijn je-weet-wel

Posted on 1 min. leestijd

Dit keer bij wijze van uitzondering eens een video die niet over kringloopwinkelen gaat. (Maar natuurlijk wel opgenomen in een kringloopoutfit. ^^) In deze video deel ik met jullie welke reclames ik de afgelopen twee jaar op YouTube heb gekregen.

Klik hier om de video op YouTube te bekijken. 

Ik deel dit niet om Google af te kraken. Ik ben niet tegen gepersonaliseerde reclames. Ook ben ik me ervan bewust dat dit geen realistische weergave is van hoe de gepersonaliseerde advertenties bepaald worden. Ik neem ook Pampers, Clearblue en Canesten niks kwalijk. Zij maken vast goede producten en ik kan me voorstellen dat ik in hun doelgroep val. Ik deel dit wel om te illustreren hoe er in onze maatschappij druk ligt op jonge vrouwen om kinderen te krijgen en omdat ik het zelf wel komisch vind hoe ik dit zelfs in mijn YouTube reclames tegenkom.

Ook vind ik het allemaal wat sexistisch. De enkele keer dat ik niet een reclame krijg over het krijgen van kinderen is het een reclame over toiletreiniger, die mij dreigend zegt: “Hoe bescherm jij je gezin?” Ook niet echt female empowerment als je het mij vraagt…

Kortom, als ik dan toch een oproepje aan Google mag doen: Laat jonge vrouwen ook eens reclames zien over iets inspirerends. Of in ieder geval iets dat ons geen voortplantingsorgaan op pootjes laat voelen. ;)

Kunnen jullie je vinden in de gepersonaliseerde reclames die jullie op YouTube krijgen?

 

What do you think?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 Comments
  • Ellen Dam-Oudt
    29 juni, 2018

    Ach meid nog 20 jaar en dan krijg je info over trapliften, urineverlies en osteoporose. Dus geniet nog maar van de pampers. Het is voorbij voordat je het weet ;-)

    • Sabine
      1 juli, 2018

      Haha ja dan klinken vruchtbaarheidstesten op eens weer zo slecht nog niet. ;)

  • Jo
    29 juni, 2018

    Leuke video!
    Reclames zijn ook iets waar ik me aan kan ergeren. Zelf vooral de zwangerschapstesten veel gezien. Misschien moet ik nog in het volgende stadium komen :p
    Waar ik benieuwd naar ben: wat voor reclames krijgen mannen in deze leeftijd en fase? Vast niets baby-gerelateerd!

    • Sabine
      1 juli, 2018

      Bedankt voor je reactie, Jo! Ik vraag me dat ook af inderdaad! Ik denk niet dat zij voor elke video eerst dertig seconden naar een reclame moeten kijken over het laten testen van de kwaliteit van hun zaad…

  • Mijntje
    30 juni, 2018

    Ik vind dit echt een geweldige video!

    Zelf heb ik veel last gehad van de druk om kinderen te moeten krijgen (terwijl dat geen bewuste keuze was). En heel sexistisch allemaal… wat Jo zegt: wat voor video’s krijgen de mannen dan te zien?

    Jij kunt er gelukkig om lachen en dat maakt je video ook zo humoristisch.

    • Sabine
      1 juli, 2018

      Bedankt voor je reactie, Mijntje!
      Ik moet bekennen dat ik ook best wel last ervaar van de druk. En deze reclames zijn dan niet echt bevorderlijk. :) Ben heel blij dat je m’n video leuk vond!

  • Geertje
    2 juli, 2018

    Briljant filmpje!
    Inderdaad nogal seksistisch allemaal.

    Ik heb een oplossing: mocht je ooit toch kinderen krijgen, bijv. twee zoons zoals ik, laat ze dan ook van jouw computer gebruik maken. Dan raakt Google in de war. Net even getest: in mijn laatste YouTube reclame prees een voetballer in de kleedkamer (heren)scheermesjes aan. Blijkbaar geeft de combi van voetbal, mindfuck, wiskunde, muziek en Stuk TV dit resultaat … :-)
    Misschien is dat ook meteen een antwoord op wat de heren van jouw leeftijd te zien krijgen?

    • Sabine
      4 juli, 2018

      Bedankt Geertje! :D
      Haha heel interessant om te zien wat de voetbal-mindfuck-wiskunde-muziek-stukTV-symfonie creëert! :D

    • Cindy
      13 juli, 2018

      Haha ik heb zelf ook zo’n oplossing: Zo wil ik nog wel eens express op tropische vakanties (caribean, hawaii etc) zoeken zodat ik vervolgens overal mooie plaatjes van witte zandstranden en palmbomen zie..

      • Sabine
        3 augustus, 2018

        Haha dat is nog eens een pro-tip! :D